torsdag 18 september 2008

Intelligent och kompromisslöst.

Jag är inte särskilt erfaren eller bra på att analysera varken stand-up eller människor, så ha lite tålamod med mig när jag ska berätta om min och Kattis kväll på Konserthuset.

Magnus Betnér kom till Malmö ikväll med sin nya show Tal till nationen, och jag tog med mig Kattis till Konserthuset. Förväntningarna var höga och jag känner mig väldigt nöjd med att kunna sitta här och säga att Betnér inte gjorde mig ett dugg besviken.

Ingen kan förneka, förmodligen inte ens Magnus själv, att han har lättare att få skratt än många andra komiker just för att han är Magnus Betnér - och det är helt okej. För mig i alla fall, för min del hade han inte behövt vara rolig alls faktiskt, jag hade kunnat sitta och lyssna på honom bara för att han är så oerhört intelligent och mitt-i-prick på det mesta. Även om det självklart finns saker som jag inte håller med om... fast de är inte många.

Showen var annorlunda än jag förväntat mig, på ett väldigt bra sätt. Huvudämnena kretsade inte längre kring Per Gessle, Ebba von Sydow och Aftonbladet, utan istället religion, politik (både utrikes och inrikespolitik från alla möjliga länder), historia och självklart lite sex som en comic relief. Det var en Betnér som gått vidare till nästa steg i sin karriär som jag såg på scen ikväll, en Betnér som vågade prata om enbart vad som intresserar honom istället för att prata om saker som varje "Svensson" kan förstå. Första fasen av karriären är klar, fans har han, nu gäller det att sprida tankar större än hans åsikter om Per Gessles texter.

Jag älskar att Betnér är så kompromisslös i sina argumentationer. Både mot motargument, men även mot sin publik. Förstår man inte att hans harang om vegetarianer har en klar parallell till diskussionerna om homoadoption och äktenskap, ja då får man sitta där och tro att det handlar om vegetarianer, för är man inte smartare än så, då får man stanna i sin bubbla. Vet man inte vem Quisling var eller Berlinmuren inte byggdes av Hitler, ja då får man klia sig i huvudet och fundera en stund, för han förklarar inte varje liten sak som sägs. Han utgår från att hans publik har gått ut gymnasiet och läser tidningen mer än en gång i halvåret.

Så det alla undrar, är han verkligen sådär arg som han verkar? Jag skulle verkligen inte påstå att Magnus Betnér är särskilt arg, han är bara mer bestämd än många andra, och pratar om saker som är lite känsligare än vad andra komiker pratar om. Och han har ju uppnått det där som alla människor måste längta efter - han får folk att lyssna på honom, på hans åsikter, på det som engagerar honom, och de tycker att det är roligt på samma gång.

För mig har Betnér gått från att vara en lite småarg, "trött-på-att-vara-lagom-svensk", ganska lättförståelig komiker till att vara en engagerande, kompromisslös, intelligent underfundig och respektingivande komiker - på bara 90 minuter.

Är det inte en bedrift så vet jag inte vad som är det.

Kanske blev detta en massa svammel, kanske är det för internt.
Det är mina tankar.
Tack Magnus för en sanslöst bra show, och mer än en tankenöt.
Du är verkligen en av giganterna nu.

1 kommentar:

Anonym sa...

Wow!
Jag tycker att Magnus Betnér borde läsa detta.
Jag tror han hade blivit glad...

Du behöver inte be om ursäkt.

/L