torsdag 6 november 2008

Valvaka med väntad utgång.

Jag hade som ambition att se hela valvakan i tisdagsnatt/onsdagsmorgon. Det slutade med att jag låg på Zebbes soffa och gled in och ut ur drömmarnas värld. Jag lyckades dock vakna till emellanåt och hålla mig fokuserad en halvtimme i taget.

Utgången var ju väntad, men inte desto mindre en lättnad. Barack Obama kliver den 20 januari 2009 in i Vita huset som USAs 44e president, och deras första svarta president. Jag ska inte påstå att jag vet vad han kommer att göra åt ekonomin, krigen och det amerikanska folkets tilltro till regeringen. Vad jag vet är att han kommer att tillföra en förändring, förhoppningsvis en positiv sådan.

De vallöften jag hoppas att han håller fast vid är främst skolreformen, förslagen om situationsändring för alla USAs lärare, och stängningen av Guantanamo Bay. Hans ambitiösa planer för att finna alternativa bränslen och påverka miljöförstöringen är också väldigt centrala.

Det alla andra undrar är hur han ska lyckas reda upp ekonomin, är ökad sysselsättning lösningen, eller statliga bidrag till Wall-street kanske?

Vi får se, och har jag tur så får jag betrakta det från första parkett i världens politiska huvudstad.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har en sån där som han lyckats med något förut? NEJ! Leve Republikanerna!!!! Leve Bush!!!