torsdag 26 juli 2007

Harry Potter-maniac!

Fick den nya Harry Potter-boken när jag kom hem från Norrköping. Jag försökte att inte läsa ut den för fort, man vill inte skiljas från historian om Harry. Igår tog det i alla fall slut, efter att jag hade varit och tittat på den femte filmen om Harry tillsammans med Simon åkte jag hem och läste ut den sista boken. Det var med en aning vemod jag lade den ifrån mig. Tänk att en bokkaraktär har följt med sen jag var 11. Boken var i vilket fall som helst väldigt bra, sorglig, spännande och glädjande, allt på en och samma gång. För er som vill vänta till den kommer på svenska kan jag bara säga - gör inte det! Den är inte speciellt svårläst och den är mycket bättre på engelska. Jag kommer nog att starta ett projekt att läsa sexan och sjuan på svenska eftersom att jag inte gjort det än, bara för att det inte ska ta slut riktigt än :)

Filmen då? Harry Potter and the order of the Phoenix. Ja, den var sådär. Mycket bra gjord med medioker upptagning av böckernas storhet och information. Jag undrar hur de ska lösa det i sexan som är proppfull med information som måste intas innan man kan begripa slutet. De har fortfarande inte förklarat tillräckligt mycket i filmerna. Vi får väl se hur de löser det.

Det har gått ett rykte om att en huvudperson dör i sjuan, jag kan säga att det är värre än så. Sen säger jag inte mer, man vill inte förstöra för de som inte läst den än.

Simon berättade för mig igår att de satt upp kriscentrum runtom i England för de som blir deprimerade över karaktärer som dör. Då har det kanske gått för långt? Även om boken fick mig att gråta mitt på centralstationen i Lund så klarar jag mig rätt bra utan en de-briefing ;)

Ta hand om er! Ikväll ska jag träffa Sven :D

1 kommentar:

Camilla sa...

Hello! Jag får skriva så här. När ska du lägga upp en gästbok? Jag tror jag har läst sexan, men är som sagt säker. det kan vara så att jag läste den, men kände att jag borde ha femman färskare i minnet och sedan läsa sexan igen. kanske borde jag bara ta ett maraton och börja om med ettan... Jätteroligt att höra att du ska läsa på engelska! Det var min främsta universitetsupplevelse tror jag. Jag vet att man bara behöver läsa 60p numera för att bli gymnasielärare. Men tycker du att det är roligt så hugg till med sista också (61-80) när den dagen kommer. De två två sista terminerna var de roligaste och det fördjupar kunskaperna och gör en ännu säkrare. Skriv gärna ett inlägg då och då. det ska bli roligt att höra hur det går för dig! kram, Camilla