onsdag 11 juni 2008

EM.

Ja, jag tillhörde en av de miljoner svenskar som igår satt framför teven och tittade på fotboll. Jag gjorde det i sällskap med Kattis, vi kom båda direkt från jobb, hon lite tidigare än jag, och ingen av oss var väl särskilt positiv.

Dock blev jag oerhört glad när jag såg att Daniel skulle starta, det kändes bra, tryggt på något sätt. Det spelar ju faktiskt ingen roll vad resten av svenska folket säger, jag vet ju att Daniel är duktig, att han för med sig massvis av lugn och trygghet. Ja, Daniel litar jag på.

Och han, tillsammans med andra, gjorde ju bra ifrån sig. Jag tänker inte stämma in i hyllningssångerna riktigt än, jag anser fortfarande att backlinjen gjorde massvis av misstag som de inte kommer klara av att rätta till när de möter Spanien, men mot ett ganska avvaktande Grekland var det inga större problem att fiska upp bollar man tappat igen.

Under EM är det väl tillåtet att tycka om alla Sveriges spelare? Så då får jag säga att Henke Larsson är helt otrolig, säg vad ni vill om ålder och comebacks, men han tar verkligen laget ett helt steg längre. Hans löpningar, passningar, blick. Sen var han väl lite väl osjälvisk i en situation - men det gick ju bra ändå.

Zlatan.
Behövs det mer?
(Förutom: Sluta kalla honom för Ibra! Han heter Zlatan! TVÅ stavelser, behöver han verkligen ett smeknamn?)

Jag orkar inte nämna alla.
Och jag tror fortfarande att Sverige förlorar på lördag.
Men det kan säkert bli kul att titta på :)



"Daniel Andersson spelade och han gjorde det bra.
Dessutom sprang han mest av samtliga svenskar – 11 321 meter, cirka 500 meter mer än Henrik Larsson på andra plats."

/Aftonbladet.se

Inga kommentarer: