söndag 29 juni 2008

Köpenhamnsutflykt.

Jag hade tillfällig kortslutning i hjärnbarken igår. Kattis ringde mig efter jobbet och det lät ungefär såhär:
- Hej
- Hej
- Jobbat klart?
- Jepp! Vad ska du göra ikväll?
- Men Zabina, vadå?! Vi ska ju till Köpenhamn och se Pablo!
- Va... men... ja just fan!

Det är en rätt trevlig överrakning när man fått för sig att kvällen ska bestå av sitta i sin reclining-chair i mjukisbyxor och dricka fanta.

Istället blev det tåg till Köpenhamn, en del konversationer på engelska med random danskar för att hitta till "en liten ful byggnad som heter Vega" (citat Berang), efter många om och men kom vi dit och hann både köpa och dricka upp en öl innan Pablos uppvärmare äntrade scen. Dansk stå-uppkomik är inte optimalt för mig... jag förstod två ord, "John McCain" och "Extreme home makeover" - så ni förstår hur bra jag är på danska.

Pablo fick oförtjänt många skratt på skämt som inte var skämt egentligen. Jag kan inte förneka att han har enormt mycket talang när det gäller att använda sin röst, han kan göra det mesta. Men stå-uppkomiker, det är han inte.

Trevligast var att träffa Berang över en öl och snacka om allt mellan himmel och jord. När det var dags att bege sig tillbaka till Huvudbangården (är det bara jag som irriterar mig på att det inte bara kan heta centralstationen?) så vägrade han blankt att låta oss åka buss, så han körde en hundring i handen på mig och ringde en taxi, inga diskussioner. Gentleman, the old fashioned way (fast old fashioned... då hade det kanske varit häst - och vagn som gällt?)

Dagens ros till Berang för att han är så jäkla go och omtänksam :)

4 kommentarer:

Pauline sa...

jag hade velat se dig åka häst och vagn i köpenhamn mitt i natten, jag :D

Lotta sa...

Jag är glad att det finns folk som är gentlemen "the old fashioned way". Han får dagens ros av mig också för att han inte ville ha er två rännande i Köpenhamn mittinatten!! /Mamma
Ps. häst och vagn hade nog dugt det oxå!!ds

Zabina sa...

Pauline: Ja, åh! och sån stor klänning á la shakespeares england (fast utan pesten och sådär såklart), fan jag hade varit så jävla cool då! ;)

Mami: Jag vet :)

Anonym sa...

Hej! En sporadisk läsare här!
Ville bara hålla med om att Pablo är ganska överskattad, såg honom på Slagthuset förra året, och när man inser att han kör exakt samma ramsa som han gjort sedan man såg honom första gången (showen Comedy Club tror jag det var) så blir det lite torftigt.
Såg du den showen också? Om inte, kolla in hans sidekick då, Flip Schulz, lite töntigare, men han kör i alla fall inte samma grej varje gång. :)

Må väl!