tisdag 3 juni 2008

"I hate kids, they're barely human!"

Nu är det studenttider igen. Imorse vaknade jag av att det skreks och tutades utanför mitt fönster, det är nämligen Petris treor som ska skickas ut i arbetslöshet och semi-vuxenliv idag.

Jag har läst massvis av blogginlägg där folk klagar på studenterna. De är för högljudda, för kaxiga, för korkade. Det anses även inte vara speciellt att ta studenten längre, för det får ju alla göra. Jag håller inte med, jag njuter av studenterna som springer runt och blåser med visselpipor 5 cm från min trumhinna. Jag älskar att se de glada minerna och höra alla ramsor de skriker tillsammans.

De som säger att det inte är något speciellt att ta studenten längre förstår nog inte hur många som avskyr skolan. Jag upplevde inte studenten med samma eufori som mina vänner tror jag, för mig var det en milstolpe som berättade för mig att jag var på god väg till mitt drömyrke, det var nu den riktiga resan skulle börja - men för många av mina vänner var det en lättnad. En utgång från helvetet, för de som aldrig känt sig uppskattade eller bekräftade i skolan. För de som trivdes bättre med att jobba, och för de som helt enkelt inte mådde bra med människorna de studerade med.

Så ni som säger att det inte finns någon mening med studenten, ta en extra titt på de som skriker. Försök tänka er vad studenten symboliserar för just den människan. Det finns många anledningar till att fira att man klarat av 12 år i skolan, även om de tre sista inte är obligatoriska så känns de ändå som det. Många av de som skriker och firar är överlyckliga för att de äntligen ska få slippa det helvetet som hållt dem fångna, andra är kanske, som jag, på väg mot mer studier - för att skolan är det ställe där de känner sig hemma, och detta symboliserar en milstolpe för dem.

Titta även extra noga på de som har något tomt i blicken trots att de tjoar, för det finns ju faktiskt de som inser att studenten är så mycket mer än att gå ut skolan. Det innebär ansvar, en del vuxenliv och även att man glider ifrån så många av de människor man tagit för given i sin vardag.

Nä - när ni klagar på studenter så tänker jag klaga på alla barn som skriker och springer runt i affärer när jag försöker shoppa i lugn och ro. Jag är en av dem som inte tycker om barn som kommit över spädbarnsåldern. De är enbart irriterande.
(Undantag mina kära nästkusiner såklart!)

(Bild från mitt utsläpp)

3 kommentarer:

Anonym sa...

"Utspring" heter det faktiskt!

Lotta sa...

Du är nog rätt vuxen lilla du!! Love!

Anonym sa...

När jag blir världens härskare ska jag förbjuda alla studentrelaterade aktiviteter, men i synnerhet studentflak, de är i vägen för min gula bil!!! ;)