tisdag 26 augusti 2008

Derby mot kusinerna från landet.

Igår var jag på Stadion för att se derby mellan mitt älskade Malmö FF och "kusinerna från landet" Trelleborgs FF. Inga större förhoppningar om vare sig poäng eller bra spel äntrade mitt huvud innan matchen, det jag fick se var väl inte riktigt vad jag tänkt mig.

Jag ska börja med att säga att jag är människa nog att ändra mig, och se ett mynt från båda sidor. Under matchen var jag förbannad för att Toivonen fick ta riktigt mycket stryk, när jag såg TV-bilderna efteråt så förstår jag varför. Han delade ut en riktigt ful armbåge ganska tidigt i matchen, men det är självklart inte en ursäkt till deras misshandel av honom resten av matchen.

Förutom de enorma bråken, alla fejkade skador och en väldigt usel huvuddomare så var det väl en.... icke godkänd match. Visst vi fick ett poäng med oss, visst det var väldigt bra spel emellanåt, ja vår backlinje skötte sig bra (förutom på 0-1 målet där jag inte vet vad de höll på med) även om de inte hade jättemycket att göra. Men vi måste börja göra mål på de chanser vi får.

Jag har redan lagt den här säsongen till historian, I'm just sitting this one out och hoppas på nästa år. Det kommer dock inte bli ett dugg bättre om vi inte får en vass målgörare, Toivonen kan inte göra alla målen och Agon är fortfarande för valpig för att kunna ta på sig det ansvaret. Särskilt medan han bara är inhoppare. Mer jobb på defensiven med en stabil backlinje hade varit toppen också.

Matchens utropstecken var helt klart Dusan som fick stå i mål istället för Jonas och skötte sig bra. Han har väldigt mycket pondus och jag tror att det kan bli riktigt bra om han får stå ett par matcher och komma in i det. Kanske det triggar Jonas också, vem vet?

Rolle är väldigt diplomatisk dock, fick se en snutt av intervjun med honom innan matchen.
- Jonas Sandqvist är petad idag?
- Dusan står i mål idag.

Det är ju samma sak, fast med andra ord, han verkar inte vilja använda ordet petad - gulligt.

Efter matchen hade det blivit lite meningsskiljaktigheter i spelargången också, Mike Jensen var en av de inblandade, och en dansk i TFF också. Rolle var tydligen riktigt förbannad för detta, det gillar jag. Lite professionella kan de ju vara. När matchen är slut så är matchen slut. Lite "what happens in Vegas, stays in Vegas" - mentalitet. Glöm och gå vidare pojkar! Det är trots allt inte TFFs fel att ni inte kan göra mål.

Inga kommentarer: