tisdag 29 april 2008

Kycklinggryta.

När jag och Zebbe var yngre var det en rätt mamma lagade som alltid gjorde mig överlycklig - hennes kycklinggryta. Tyvärr föll den i glömska och mor min kommer inte längre ihåg hur hon gjorde den. Jag bestämde mig dock för att försöka återskapa den. Jag lyckades nästan, det blev jättegott men det kändes ändå som att något saknades, inte något stort, kanske någon krydda bara. Eller kanske bara lite mer salt? Jag vet faktiskt inte. Här är ingredienserna jag använde mig av i alla fall:

- Lök
- Kyckling
- Vattenkastanjer
- Bambuskott
- Kokosmjölk
(jag vet att jag inte tycker om kokos men kokosmjölk i denna grytan smakar inte riktigt kokos)
- Soja
- Kycklingbuljong


Jag kokte även morötter och broccoli som jag slängde i men jag vet inte om mamma brukade göra det, jag tror inte det faktiskt.

Den är svingod, men om någon har ett tips på vad det kanske är som saknas så snälla säg till!

Kram på er!

2 kommentarer:

Lotta sa...

Sedär...nu kan jag ju göra den igen..den där grytan *ler*. Antar att du får bjuda din bror på den också.
Jag kan nog ha haft i morötter ibland, men inte broccoli. (fast det är gott).

Vad du har glömt...?? Kanske lite peppar??/ "den glömska"

KattisZebbe sa...

prova slänga i lite ingefära, det brukar bli riktigt gott! ;)