tisdag 8 september 2009

Impossible.

Om jag vill lyckas med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är och börja just där.
Den som inte kan det lurar sig själv
när hon tror att hon kan hjälpa andra.
För att hjälpa någon måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det hjälper det inte att jag kan och vet mera.
(S. Kierkegaard, 1813-1855)

Detta är inledningen till min didaktikbok.
Jomen, tjoflöjt.
Jag ska bara gå ut och lära mig att förstå allt alla Sveriges 16-19 åringar förstår.
Var det någon som sa att man är rätt välbetald inom handels....?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Måste säga att det är väldigt kloka ord - Välkommen till min värld...det är ju precis det jag sysslar med varje dag även om jag inte har tänkt på det på det viset!!!
Den texten ska jag skriva ut och sätt upp på jobb. Ibland behöver man påminnas!!

Kajjan sa...

Han är knepig, den där Søren :) Men så är han ju dansk så...!

Jens Uno Evotin sa...

Mycket fint citat. Delar av det använde vi oss av till introduktionen i vår PA2-uppsats. Du kommer under den kursen förstå att Lindström&Pennlert är två underbara gubbar.