söndag 14 oktober 2007

Bakfnatt.

Igår fick jag ett akut behov av att baka (jag har sådan perioder av någon konstig anledning), ganska roligt med tanke på att matlagning är inte min starka sida och jag tycker att det är ganska tråkigt, men jag älskar att baka.

I alla fall så gjorde jag en sats på 15 muffins, enorma sockerkaksmuffins med jordgubbar, choklad (både vanligt och daim) och äpplen. Inte allt på samma gång i alla muffins, men där fanns någon som var blandad. Eftersom att jag försöker att inte inta för mycket kalorier så åt jag en och sedan betraktade jag min familj äta. Gav självklart till Zebbe och Sara också.

Imorse tänkte jag att det måste ju finnas någon form av nyttigare muffins så jag rådslog med min muffinsbok (japp, jag har en sådan, muffins är grymt underskattat) och hittade ett recept på magra äpplemuffins. Jag gjorde en sats sådana också, det blev nog 25 stycken, fast de var små. Det enda nyttiga var egentligen att där inte var något fett i dem, de var dock väldigt goda.

Ska ni baka och inte är rädda för kalorier så rekommenderar jag att ni gör amerikanska jättemuffins med chokladbitar och glasyr om man vill. De är enormt goda. Annars kan man göra vanliga muffins och exprimentera genom att lägga i olika saker som jordgubbar, choklad o.s.v. Blåbär och andra frukter fungerar nog också. Mitt nästa projekt blir att baka müslimuffins som jag tror kan bli grymt bra.

Ett tips, använder ni mjölk när ni bakar muffins, ersätt det med naturell yoghurt, vill ni att de ska bli nyttigare, använd kokande vatten istället för smält margarin.

Det här blev ett långt inlägg om absolut ingenting egentligen, nu ska jag äta lite äpplemuffins och skriva :)

Kram på er.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag vill gärna få tal del av muffins recepten. Låter vansinnigt gott! :-)
Kramis
Åsa