tisdag 16 oktober 2007

Harry Bosch

Det finns en serie böcker om mordutredaren Harry Bosch, skrivna av Michael Connelly. 13 stycken är skrivna, 11 stycken finns på svenska, jag är nu inne på den 12e, Echo Park. Det ska väl tilläggas att jag har läst dem under loppet av ett par år parallellt med min kära mamma. Nu har jag köpt bok 12 och 13 på engelska. Det känns som något som är bra att göra, börja läsa allt jag kan på engelska under tiden som jag pluggar just engelska.

I alla fall så är det enormt bra böcker, Connelly har en enorm förmåga att fånga läsaren och slänga oerhört oväntande händelser i ansiktet på en så att ens föreställning om olika karaktärer ställs helt upp och ned. Tycker man om deckare rekommenderar jag Connellys böcker varmt. Han har även skrivet en del fristående böcker, nu senast Lincoln Lawyer och min favorit The Poet, som är något äldre.

Jag har i vilket fall som helst en tendens att bli kär i folk i tv-serier, filmer o.s.v. och redan efter en Harry Bosch bok var jag dödskär i denna medelålders man med en hel del aggressivitetsproblem, en jobbig barndom och en kärlek för sitt yrke mer än något annat. Ändamålet helgar medlen är formodligen hans motto. Det är helt enkelt en amerikansk version av Gunvald Larsson i Beck :)

Det är kanske märkligt men jag är en ganska märklig människa. Alla skrattar gott åt att jag var väldigt kär i b.la. Gunde Svan och Harald Treutiger när jag var liten :)

I vilket fall som helst, läs gärna böckerna som börjar serien med boken Svart eko, som enligt mig också är den mest spännande av alla!

1 kommentar:

Lotta sa...

Haha...du glömde berätta att du var säker på att du skulle gifta dig med Gunde, Harald OCH Staffan Ling dessutom....

Förresten: Grattis till den godkända tentan!!!