måndag 22 oktober 2007

The Kingdom

Igår var jag på bio och såg The Kingdom. Den utger sig för att vara en krigsfilm, och det kan man väl säga på ett sätt, men det är mer en konfliktfilm. Den handlar om konflikterna i Saudi-Arabien mellan de som stöttar samarbetet med USA och de som anser att Amerikaner är smutsiga och otrogna och inte har någon rätt att vara i muslimernas land.

Ett terrorattentat på en hel del Amerikaner i Saudi-Arabien gör att ett FBI team med kriminaltekniker ser till att få åka dit och hjälpa till att ta reda på vem som legat bakom det.

Innan filmen började så sa jag till Jonas att jag kunde slå vad om att filmen skulle vara enormt Amerikaförskönande. Jovisst, den hade såklart sett annorlunda ut om en Saudier hade skrivit manuset, men den framställde ändå inte Saudier som barbarer eller galna, inte alla i alla fall.

Det var mer en "såhär borde man inte göra för våld föder våld"-film.

Jag rekommenderar alla att se den, jag älskade den.

Jamie Foxx och Jennifer Garner är två av huvudrollsinnehavarna.

Inga kommentarer: