söndag 10 juni 2007

Nora Roberts dag.

Idag har varit en riktig läsdag. Direkt när jag gick upp kokade jag kaffe, drog ut andra delen i "Född ur"-trilogin av Nora Roberts, som heter "Född ur kyla". Jag har precis läst ut den, alltså sträckläsning hela dagen. Jag vet inte om det är hälsosamt egentligen, att bli så uppslukad av en bok. Man känner att man vill vara en del av den irländska idyllen. Bo på Briannas Bed & Breakfast. Lära känna den mystiska författaren Greyson. Köpa någon av Maggies konstverk eller charmas av Rogan Sweeney. Nu förstår ni förstås inte alls vad jag pratar om, men det gör inget. Jag tror inte att man förstår förrän man har läst dem.

Är det något Nora Roberts är bra på så är det att skildra människor, att få dem att leva. Det är inte utbildande böcker, de är inte speciellt kulturella och har ingen underliggande samhällskritik. De är bara avslappnande och man får njuta hela vägen utan att behöva tänka extra. Handlingen är klassisk och väldigt förutsägbar, men det är ju så man vill ha det. Man vill inte att det älskande paret ska skiljas åt på slutet, man vill att han ska komma tillbaka och fria och ge upp det livet han kännr för kärlekens skull. Nora Roberts vet hur man ger publiken det de vill ha, och man har roligt på vägen dit.

Det är även ganska svårt att förneka att "tantsnusk" (som det så fint kallas i folkmun), kan vara ganska roligt ibland ;)

Inga kommentarer: