måndag 14 maj 2007

Skåningen.




”Skåningen är inte som andra. Hon har inte stockholmarens lömska blick, inte heller göteborgarens hysteriska talesätt eller smålänningens hasande gång. Inte sörmlänningens låga fotvalv eller medelpadingens kutryggiga dolskhet. Nej, skåningen är i sanning en prydnad för mänskligheten. Likt ett majestätiskt monument höjer hon sig över slätten. Hennes blick är ärlig och trofast, hennes kinder glöder av hälsa och hennes hållning är rakryggat reslig. Ändå - allra vackrast är hon inuti. Där klappar ett ädelt hjärta och där har en obefläckad karaktär sitt säte. Den är minst lika viktig. Lägg därtill en nästan överjordisk snabbhet i tanken; en klokhet och en känslighet, som saknar motstycke någonstans. Ställ henne inför de svåraste problem, stapla upp framför henne all jordens bekymmer, kom till henne med konflikter och elände. Hon kommer att lyssna tålmodigt på dina jämmerliga klagovisor, men du kommer också strax finna tröst i hennes kloka lösning på världsalltets dilemma. ’Jaja’, ska du höra henne säga, ’de reder saj nock!’" :)

/Jag vet inte riktigt var den är ifrån men jag vet att jag fick den av någon för ett par år sen och att jag fastnade för den väldigt snabbt :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hihi, läste delar av denna i ett tal på min kompis bröllop. Hon gifte sig med en kille från Karlstad och det spelades lite på temat "Skåne vs Värmland" på festen. Jag tänkte att detta kunde vara en kul grej - jag likställde Kicki med skåningen i texten. Men ingen verkade fatta det att det var på skämt o halvironiskt, när jag tittar mig runt i lokalen sitter folk o nickar o ler som om de tror att jag försöker säga något enormt klokt. Börjar få lite smått panik... Men så tittar jag på bruden och hon sitter och skrattar så hon viker sig. Så hon fattade och det var ju huvudsaken. :-)

Anonym sa...

Skåningen har inte heller problem med språket som t.ex ösgötarna. =)

Zabina sa...

Åsa: Haha, guu va klockrent, det hade jag verkligen velat höra :D

"Anonym östgöte" (vem kan det vara?!?! ;)): Nja, men ni är söta ändå ;)

Anonym sa...

Anonym Östgöte är INTE jag!
Ingrid

Zabina sa...

Ingrid: Nää, jag vet, det är Micke :) hihi