söndag 13 maj 2007

Vänner=Gäster?

Jag har funderat på en sak, när slutar vänner vara vänner och bli gäster istället?

Igår skulle vi ha lite kalas för Mats för han fyllt år, som ni vet, och då skulle det komma gäster. Gästerna var Mats bror och svägerska, föräldrar och någon annan släkting. De har växt upp tillsammans, varför måste man göra sig till så mycket? Det städades och köptes nya tallrikar och döljdes alla möjliga "fel" på lägenheten. Hur kan Mats familj vara gäster? Är de inte vänner?

När Jean eller Helena eller Sanna eller någon annan ska komma hit så ligger jag i min säng i mjukiskläder med röra överallt och kläder på datorstolen. Varför ska jag städa för att mina vänner kommer? De känner ju mig, de vet att jag är rörig. När de kommer så hänger vi bara och kollar på tv och snackar skit, när kommer det bli så att man måste äta och dricka vin o.s.v. bara för att ha en ursäkt för att umgås?

Jag hoppas att det aldrig blir så, jag hoppas att jag alltid kommer kunna ringa en kompis och säga "lust att hitta på något idag?" och att de kommer över och bara snackar och dricker cola, äter chips och kollar på tv.

Tillhör det vuxenlivet att titulera sina vänner "gäster" så tänker jag aldrig bli vuxen!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra skrivet!

Anonym sa...

Jag håller helt med dig. Hoppas aldrig det blir så gumman. Inte mellan oss iaf:D

Anonym sa...

Klok tanke- mna göra kanske för stor grej av gäster ibland. Fast tror man kan och ska ha båda delar även i "vuxenlivet". Ibland vill jag ha mina vänner här o det är ok med dammråttor och myskläder men ibland vill jag också att de ska vara gäster här så jag får "göra mig" till och göra min lägenhet fin och bjuda på god mat och klä upp mig. Det finns faktiskt en charm i det också.